Sunday, 11 December 2011

PENILAIAN FORMATIF BAGI KSSR

PENILAIAN FORMATIF MATEMATIK TAHUN 2
NAMA MURID :________________________________________
TAHUN  :_____________________________________________
NAMA GURU : _________________________________________


TAJUK

BAND / KOD

MENGUASAI / TIDAK MENGUASAI


PERNYATAAN EVIDENS

NOMBOR BULAT HINGGA 1000

B1D1E1

Menamakan nombor bulat hingga 1000

B1D1E2



Menyatakan bilangan kumpulan dan bilangan ahli; dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh, empat-empat


B1D2E1



Mengenal perbendaharaan kata bagi operasi darab dan bahagi


B1D3E1

 
Mengenal simbol (×), (÷) dan (=)


B2D1E1



Menyatakan kuantiti objek sehingga1000
dengan:
a)    Menamakan dan menulis nombor dalam perkataan atau angka
b)   Membilang secara, satu-satu, dua-dua,
     lima-lima, sepuluh-sepuluh, seratus-  seratus
c)    memadan
d)   Membanding, menyusun atau melengkapkan rangkaian nombor secara tertib menaik atau menurun



B2D2E1



Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi nombor bulat sehingga 1000


B2D2E2



Mencerakinkan sebarang nombor dalam ratus, puluh dan sa


B3D1E1



Melakukan operasi asas tambah bagi nombor bulat hingga 3 digit dan hasil tambahnya tidak melebihi 1000.


B3D1E2



Melakukan operasi asas tolak bagi nombor bulat hingga 3 digit.


B3D1E3



Menukar operasi tambah berulang kepada operasi darab dan menyatakan hasilnya dan sebaliknya bagi kumpulan dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh dan empat-empat


B3D1E4



Menulis ayat matematik darab dan bahagi berdasarkan situasi


B3D1E5



Melakukan operasi asas darab  melibatkan sifir dua, lima, sepuluh dan empat


B3D1E6



Melakukan operasi asas bahagi  melibatkan pembahagian dengan dua, lima, sepuluh dan empat


B3D2E1



Membundarkan nombor bulat  sehingga 1000 kepada puluh dan ratus terdekat


B4D1E1



Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan dua nombor dan hasil tambahnya tidak melebihi 1000.


B4D1E2



Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan dua nombor. 


B4D1E3



Menyelesaikan masalah pendaraban dua nombor yang melibatkan sifir dua, lima, sepuluh dan empat


B4D1E4



Menyelesaikan masalah bahagi yang melibatkan pembahagian dengan dua, lima, sepuluh dan empat


B5D1E1

 
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut prosedur  



B5D1E2


Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi


B6D1E2



Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti


B6D1E4



Menggunakan logik matematik untuk menghasilkan pola nombor bagi memudahkan penyelesaian operasi asas matematik

PECAHAN

B2D3E1



Menyatakan pecahan wajar yang pengangkanya satu hingga sembilan dan penyebutnya hingga 10


B3D3E1



Melorek dan menulis pecahan wajar yang pangangkanya satu dan penyebutnya hingga 10


B3D3E2



Membandingkan nilai dua  pecahan wajar yang pengangkanya satu dan penyebutnya hingga 10



B5D1E2

 
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi


B6D1E2



Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti



B6D1E4



Menggunakan logik matematik untuk menghasilkan pola nombor bagi memudahkan penyelesaian operasi asas matematik

PERPULUHAN

B2D4E1



Menyatakan nombor perpuluhan 0.1 hingga 0.9


B3D4E1



Melorek dan menulis pecahan persepuluh kepada perpuluhan


B3D4E2


Membandingkan nilai nombor perpuluhan di antara sifar perpuluhan satu hingga sifar perpuluhan sembilan


B5D1E2

 
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi



B6D1E2


 
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti


WANG HINGGA RM10
B1D4E1



Menyatakan ciri-ciri wang kertas RM50 dan RM100


B2D5E1



Menyatakan gabungan wang yang memberi nilai yang sama sehingga RM100


B3D1E7



Menambah nilai wang yang jumlah tidak melebihi RM100



B3D1E8


Menolak nilai wang sehingga RM100


B4D1E5



Menyelesaikan masalah tambah dan tolak yang melibatkan wang


B5D1E2



Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi


B6D1E2


Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti


MASA DAN WAKTU

B2D6E1



Menyatakan tanda senggatan minit pada muka jam


B3D5E1



Menyatakan waktu dalam jam dan gandaan lima minit


B3D5E2



Menyatakan perkaitan dalam waktu;hari dengan jam dan jam dengan minit


B5D1E2


Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi


B6D1E2


Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti



PANJANG
B1D2E2


Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol


B2D6E1



Menyatakan tanda senggatan Sentimeter dan Meter




B3D2E2



Membuat anggaran unit piawai Sentimeter dan Meter.


B3D5E3



Mengukur unit piawai sentimeter dan meter


B5D1E2


Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi


B6D1E2


Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti



JISIM
B1D2E2


Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol


B2D6E1


Menyatakan tanda senggatan Gram dan Kilogram


B3D2E2



Membuat anggaran unit piawai gram dan Kilogram



B3D5E3


Mengukur unit piawai gram dan kilogram


B5D1E2



Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi


B6D1E2



Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti


ISIPADA & CECAIR
B1D2E2



Mengenal perbendaharaan kata bagi unit ukuran piawai dan simbol


B2D6E1



Menyatakan tanda senggatan liter dan mililiter


B3D2E2



Membuat anggaran unit piawai liter dan mililiter


B3D5E3


Mengukur unit piawai liter dan mililiter


B5D1E2



Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi



B6D1E2



Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti


RUANG BENTUK 3D & 2D
B1D5E1


Mengenalpasti ciri-ciri bentuk 3D dan 2D


B2D7E1



Menyatakan ciri bentuk-bentuk 3D; kubus, kuboid, piramid tapak segi empat sama, silinder dan kon
dan 2D; segi empat sama, segi empat tepat, segi tiga dan bulatan


B3D6E1


Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk 3D, kubus, kuboid, piramid tapak segi empat sama, silinder dan kon


B4D1E6



Menyatakan bentuk dan bilangan bentuk 2D yang terdapat pada bentangan bentuk 3D




B5D1E2

 
Mereka cipta model daripada bentuk-bentuk 3D secara inovatif dan menerangkan model yang dibina



B6D1E1

 
Mereka cipta model daripada bentuk-bentuk 3D secara inovatif dan menerangkan model yang dibina.


B6D1E2


Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian


B6D1E3



Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat  dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau komuniti

No comments:

Post a Comment

Ruangan Sembang